Regeringen talar emot sig själv inom hållbar turism

Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund ställer sig djupt frågande inför statssekreterare Sara Modigs ämnesval för det svenska inlägget under European Tourism Forum och anslutande EU-möten.

EU:s Konkurrenskraftråd har ett informellt möte i anslutning till European Tourism Forum i Palma de Mallorca 30-31 oktober. På mötet kommer man att diskutera hållbar turism och ha ett erfarenhetsutbyte kring ”best practise”.

Sara Modig, statssekreterare hos energi- och näringsminister Ebba Busch, KD, representerar Sverige på mötet. Modig kommer att delta på European Tourism Forum den 30 oktober.

I ett uttalande inför mötet säger Sara Modig:

”Besöksnäringen är viktig för Sverige. Företagen bidrar i hög grad till sysselsättning, inte minst av unga och personer med utländsk bakgrund samt till attraktiva städer och en levande landsbygd. Vi behöver förenkla för små och medelstora företag inom turismnäringen så att vi kan få fler och växande företag. Jag välkomnar att man utbyter erfarenheter mellan medlemsstaterna på turismområdet så vi delar med oss av goda exempel och identifierar utmaningar”.

Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, HRF, menar att den moderatledda regeringen fortsätter, likt sina socialdemokratiska företrädare, att motarbeta hållbar husbilsturism genom orättvisa skattepålagor.

– Studier visar att familjesemester med husbil är den mest hållbara semesterformen efter cykelsemester i tält. Trots det vill regeringen inte införa rättvisare beskattning av husbilen som stimulerar tillväxt, istället utreds nya pålagor och skattemodeller på tjänstemannanivå som kan bli ett dråpslag för hela vår bransch samt på sikt även påverka svensk glesbygdsturism negativt, säger Per Nilsson med anledning av Sara Modigs uttalande inför mötet.

Tillsammans med tre andra bransch- och intresseorganisationer, Svensk Camping, Caravan Club och Svenska Fordonsbranschen, driver HRF opinionskampanjen Husbilskampen för en rättvisare beskattning av husbilen. Kampanjen förespråkar en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som fordon i första hand avsett för boende och hur det framförs.

– Nu beskattas husbilen för en genomsnittlig körsträcka för lätta transportbilar på 1800 mil, medan den i realiteten är knappt 600 mil för vårt fordonsslag. Skatt ska man betala, men den ska vara rättvis. Därför vill vi att beskattning av husbilar, personbil klass II, beräknas utifrån ett ”index” baserat på genomsnittlig årlig körsträcka för fordonsslaget, alternativt att vi gör som i Tyskland där man tar ut en platt årsskatt för husbilar, säger Per Nilsson.

Please follow and like us: