HRF vill ha rättvisare husbilsbeskattning

Husbilsbranschen ser med oro på den nya beräkningsmodellen för skatteuttag på husbilar, personbil klass II. Modellen som börjar att gälla 1 september 2019 jämställer skattemässigt en liten 3,5-tons husbil, personbil klass II, med 16-tons tunga lastbil. 

– Vi vill ha rim och reson, säger Mikael Blomqvist, talesperson för Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF.

11 mars mötte branschorganisationen en handfull riksdagsledamöter från Moderaterna, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet i ett dialogmöte hos husvagns- och husbilstillverkaren Kabe i småländska Tenhult.

På mötet medverkade även Svensk Camping.

Detta som ett första steg i en opinionskampanj i syfte att få till ett skäligare, rättvisare, skatteuttag för husbilar. Kampanjen är döpt till ”Husbilskampen”.

Alf Ekström, Kabe, Mats Svensson, HRF, Mikael Blomqvist, HRF och Maria Valentin, Forsbergs Fritidscenter.

Beräkningsmodellen för fordonsbeskattningsuttag är utarbetad efter underlag för CO2-deklaration enligt ”skälig grund”.

Dock är beräkningsmodellen oskälig sett till husbilens särart som fordon. Implementeringen av WLTP-körcykeln för en husbils CO2-deklaration, skapar enligt HRF:s mening ett ännu mer oproportionerligt och oskäligt skatteuttag för fordonen och ägarnas plånböcker.  

– Vårt krav är därför att gällande beskattningsmodell ska ta hänsyn till husbilens speciella  särart som fordon, menar Mikael Blomqvist.

Branschen är inte ensamma i sin oro och konsekvenser för marknaden med minskad efterfrågan och risk för ökad import av äldre husbilar med sämre miljöprestanda.

Även den beredande Transportstyrelsen har tidigare uttryckt sin oro. De menar att konsekvenserna av den nya modellen är olyckliga för fordonstillverkare med korta serier, som husbilar och andra specialfordon.

– Nu hoppas vi på att Finansdepartementet tar ett omtag i frågan och utnyttjar möjligheten att se över lagtexten och beräkningsmodellen utifrån det faktum att en husbil endast kör 688 mil i snitt per år, säger Mikael Blomqvist.

Svenskarna är efter finländarna de som äger flest husbilar per invånare. Det rullande beståndet närmar sig rask takt 100 000 fordon. Enbart i fjol nyregistrerades 7 218 nya fordon, vilket är 12 procent fler än 2017, men kan delvis förklaras av införandet av bonus-malus.