Sommarstuga på hjul står högt i kurs – ”Vi ser en tillväxt med 20 procent”

Sommarstuga på hjul står högt i kurs – ”Vi ser en tillväxt med 20 procent”

Allt fler svenskar ser fördelarna med att ha en sommarstuga på hjul.

Och trenden med långliggare är tydlig. Många campare väljer samma plats på samma camping – år efter år.

– På vissa av våra campingar har vi långa kölistor där vi inte kan ta emot fler, på andra ser vi en ökning. Som till exempel i Halmstad, där vi ser en tillväxt med 20 procent bara under de två senaste åren, säger Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp.

Under pandemiåren växte intresset för campinglivet avsevärt. Försäljningen av husvagnar och husbilar ökade och det som då kallades ”Svemester-trend” har i dag i stort sett blivit en sanning.

Mikael Wåhlund är chef för region nord på First Camp och han kan intyga att vi svenskar trivs med campinglivet – och gärna på samma plats.

– Framför allt ser vi en ökning när det gäller långliggare under för- och eftersäsong. Under semestern är det många som gärna reser runt, men resten av året vill man utnyttja sitt fordon som en sommarstuga, gärna bara några mil från hemmet.

– Det är också tydligt att det blir fler husbilar på för- och eftersäsongen. Då har du parkering och sommarstugeliv i samma paket.

Två punkter med säsongscamping är tydliga:

• Många väljer att dubblera mellan både sommar- och vintercamping.

• Val av campingplats och semesterplaner går i vågor beroende på vilken fas man är i livet. 

Mikael Wåhlund förklarar:

– När barnen är små är det skönt att ligga still på samma plats under säsongen. När de blir större reser man gärna runt, för att sedan återvända till att välja en fast säsongsplats igen när de är utflyttade.

– Och då bor man gärna in sig riktigt ordentligt och gör vagnen till sin sommarstuga.

Vad är det då som lockar campare att boka samma plats år efter år? Sjö- och havsnära campingplatser är alltid populära, men här spelar även fritidsintressen in. Vandrings- och cykelleder, fiskemöjligheter och bra skidåkning är några aspekter som sticker ut.

Men många väljer också destination efter vad campingplatsen har att erbjuda.

– Restauranger och närhet till mataffär brukar vara uppskattat. Likaså utbudet av både barn- och vuxenaktiviteter. Det är viktigt att det finns något för alla åldrar, säger Ingela Lundkvist.

Vissa platser, menar Ingela Lundkvist, är mer populära och sticker ut lite extra. Hon nämner bland annat First Camp i Åhus vid Kristianstad samt First Camp Björkäng i Varberg där långliggarna har blivit egna små samhällen på campingen. Många av dem sedan generationer tillbaka. 

– Här handlar det nästan uteslutande om husvagnar där vagnen skapar en trygg hemmakänsla, gärna kompletterad med ett stabilt förtält, trätrall, staket, blommor och veranda.

– Tillsammans bildar de en slags grannsamverkan där alla hjälper till att hålla campingen i ordning. Precis som man skulle göra i ett sommarstugeområde.

Tydligt besked från (M): Ytterligare försämringar av skatten på husbilar skall stoppas!

Vid en pressträff hos Kabe AB gav Edward Riedel (M), ordförande i Riksdagens Finansutskott och Mats Green, Energi- och Näringspolitisk talesperson (M) tydliga besked – ytterligare försämringar av skatten på husbilar skall stoppas.

De riktade samtidigt en uppmaning till berörda myndigheter att avvakta med att göra förändringar av nuvarande regelverk tills dess att politiken hinner återkomma med ny lagstiftning.

Edward Riedel (M), ordförande i Riksdagens Finansutskott.

Sedan bonus-malus skatten infördes 2018 har den haft omfattande negativa konsekvenser för såväl tillverkare av husbilar, återförsäljare, campingar och svensk besöksnäring. Den orättvisa beskattningen riskerar dessutom att återigen fördubblas om de förslag som just nu förbereds hos Transportstyrelsen och Skatteverket genomförs. (M) sätter nu ned foten och klargör – vi vill lösa detta!

– Skattefrågan kring husbilar är en prioriterad fråga för Moderaterna, säger Edward Riedel och fortsätter,

– Vi kommer nu att förhandla med våra övriga samarbetspartier och återkomma under året med detaljer kring hur lösningen ser ut. Det finns flera olika sätt att lösa detta och jag vill inte låsa mig till ett sätt innan förhandlingen är klar.

Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund ser positivt på Moderaternas besked.

– Vi har sedan skatten infördes 2018 gång efter gång pekat på de orättvisa och negativa konsekvenser skatten har inneburit, säger Per Nilsson, ordförande i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund.

– Det är bra att frågan nu närmar sig en lösning i och med Moderaternas besked idag, fortsätter Per Nilsson och avslutar,

– Det vi vill se är en rättvis beskattning som är långsiktigt förutsägbar.

Fast adress, fricampare och ”elvagnar” – heta campingtrender som fått fäste

Fast adress, fricampare och ”elvagnar” – heta campingtrender som fått fäste

Pandemin och ”Swemester” triggade i gång att allt fler valde att satsa på att köpa en husvagn eller husbil. En trend som verkar ha fått fäste.

– Signalerna är tydliga. Många av de som valde att hoppa på ”campingtrenden” under pandemin väljer att stanna kvar, säger Jörgen Nyström, kanslichef på HRF, Husvagns- och Husbilsbranschens riksförbund.

Borta bra, men hemma bäst. Kanske en sliten klyscha, men något som stämmer väldigt bra när det kommer till svenskarnas intresse att semestra. Framför allt när det kommer till att utforska Sverige och lokala platser med ett mobilt boende.

– Du kan åka när du vill, vart du vill och med vem du vill. Ibland bara några mil från din fasta punkt. Det viktiga är känslan av frihet och att på ett smidigt sätt bryta vardagen med något annat, säger Jörgen Nyström, 

Den positiva starten av året, med en stärkt krona gentemot andra valutor, är en anledning till att branschen tror att 2024 kommer att bli ett betydligt bättre år än föregående. Detsamma gäller signalerna om att räntetoppen förhoppningsvis är nådd och att media pratar om räntesänkningar.

Vad kan man då se för trender under 2024? Och vilka trender som skapades under pandemiåren har slagit rot? Här är några punkter som nuvarande – och blivande –husvagns- och husbilsägare ser som viktiga inför den kommande säsongen!

• Elektricitet utan laddstolpe

Allt fler husvagns-, husbils- och vanägare låter solstrålarna driva allt elektriskt i fordonet. Med en solpanel är du inte beroende av 220 volt, vilket är perfekt för dig som gillar att vara ute i naturen eller som inte vill stanna på en camping eller ställplats. Dessutom sparar du en slant med egenproducerad el.

• Fast adress alltmer populärt

Trenden som alltmer börjar likna en sanning. Allt fler väljer att hyra en säsongsplats på en camping för att använda sitt fritidsfordon som sommarstuga. Här kompletterar man gärna med ett stabilt förtält, trätrall, staket och veranda för att skapa hemmakänsla och mer utrymme. Och det bästa av allt, sommarstugan flyttar till fjällen och skidsäsongen under vintern.

• Ett ökat miljötänk

Forskning (presenterad på husbilskampen.se) visar att camping är den semesterform som har näst lägst påverkan på miljön. Endast fjällvandring med resa med tåg till fjällen genererar mindre utsläpp. Och det är detta, förutom bland annat smidighet och frihet, som är ett av skälen för många som provade campinglivet för första gången under ”Swemester-boomen” 2020 och 2021 att vilja fortsätta. Här kan vi verkligen prata om en trend som slog rot. 

• Besöksmål med egna campingplatser

Liseberg, Ullared, Sweden Rock Festival, Skara Sommarland, Astrid Lindgrens värld… Trenden att nöjesattraktioner och populära evenemang lockar med egna campingplatser för att göra besöket smidigare för sina besökare håller i sig. Ett tydligt exempel på det är just Sweden Rock som till sommarens festival mer än fördubblar den egna campingplatsen – från 350 platser till 750.

• Inspiration via sociala kanaler

På Instagram finns i dag miljontals bilder på campinglivet och trenden att låta sig inspireras av andra campare kommer att växa ännu mer. Via inläggen får vi exempelvis tips på hur fordonet kan stylas och inredas, samt fina platser som är värda ett besök. Hashtaggar som #husbilsliv, #husvagnsliv, #vanlife och #vaknadarduvill är några exempel på detta som allt fler utnyttjar.

• Smarta husvagnar

Teknik är viktigt för oss och ju mer beroende av den vi blir, desto mer följer husvagnsbranschen efter. Därför kommer så kallade smarta husvagnar att bli allt vanligare. Det innebär att de är utrustade med avancerade och tekniska funktioner som uppkopplade övervakningssystem samt kontroll av belysning, värme, kyla och säkerhet. Fler vagnar kommer även att vara utrustade med Wi-Fi-anslutning och underhållningssystem så att vi kan vara uppkopplade och bli roade även ute i det fria.

Detta är husbilskampen

Detta är husbilskampen

Husbilskampen är ett branschinitiativ från den samlade husvagns- och husbilsbranschen i Sverige i syfte att förändra beräkningsmodellen för skatteuttag för husbil.

Läs mer.

Var klimatsmart – tag husbilen på ”swemestern”!

Var klimatsmart – tag husbilen på ”swemestern”!

Husbilen är ett klimatsmart och jämförelsevis hållbart semesteralternativ såväl för ”swemester” som för europasemester. 

Läs mer.

Husvagns- och husbilssektorn i Sverige

Husvagns- och husbilssektorn i Sverige

Mobilt boende har en lång tradition i Sverige. Det är också en betydelsefull sektor inom det svenska näringslivet som omsätter 13 miljarder kronor inom tillverkning och försäljning …

Läs mer. 

Faktadokument kring nya husbilsbeskattningen

Faktadokument kring nya husbilsbeskattningen

Husbils- och Husvagnsbranschens Riksförbund har tagit fram ett argumenterande faktaunderlag som du kan läsa här:

Läs mer. 

Kontakta Husbilskampen

Husbils- och Husvagnsbranschens Riksförbund
070-365 40 99
Benvedsvägen 19
561 38 Huskvarna

E-mail: 
info@husvagnsbranschen.se